Zue dan Eirullz

Assalamualaikum,, Bila dirimu ketawa, hatiku bahagia, bila dirimu berduka aku sengsara, bila dirimu terleka aku menegurnya, bila dirimu dicinta, akulah pencintanya.

Saturday, April 2, 2011

INIKAH CINTA - 2


Pertemuan pertama selama dua hari satu malam begitu pantas berlalu. Aku sudah pun berkemas untuk pulang ke Kuala Lumpur.
“ Dah cukup ke barang-barang semua?”, sapanya ibunya. Aku hanya menganggukkan kepala.
“Periksa dulu, nantikan ada yang tertinggal,” tegurnya.
“Semuanya cukup,” kataku seraya mengangkat kening.
“Kalau ada barang-barang kecil, apa salahnya. Boleh di buat rujukan sebagai hadiah,” dia mula berjenaka yang aku fikir sudah terlebih. Aku hanya mampu memandang tajam, sebaliknya di balas dengan senyuman nakal.
Setiba di Sentral Kuala Lumpur, aku bersama kawan menunaikan solat maghrib di surau.
“Alamak, mana aku letak ni?? Aahh.. sudah”, aku mula berkata dengan cemas. “Akak, orang rasa macam tertinggal sesuatulah kat rumah mak cik tu,” kataku sambil menyelongkar lagi.
“Apa dia?, kan kita dah cek tadi, kata semua cukup,” gerutu kawanku.
“Orang tertinggal baju dan seluar yang orang pakai semalam, rasa macam dah masukkan, macam mana ni?? Kalau tak silap ada kat bawah katil,” aku mula menggigit bibir.
“La, kenapa boleh tertinggal, hari dah lewat ni, habis tu macam mana?,” soalnya.
“Baju dengan seluar saja ke?”, soalnya bertubi-tubi.
Aku tidak mengendahkan pertanyaan kawanku ini. Aku segera menekan nombor telefon untuk memastikan jangkaanku tepat atau tidak. Memang tak boleh jadi kalau tertinggal, malu aku nanti.
“Hello awak, saya nak bercakap dengan mak awak boleh tak?,” aku mula berbicara tanpa salam di jawab.
Waalaikumussalam wbt, jawabku dalam hati.
“Saya kat kedai ni, kenapa?,”
“Ish, banyak tanya pula, baliklah kejap, saya nak cakap dengan mak awak ni. Dalam 5 minit nanti saya telefon balik. Cepat balik rumah,” arahku tanpa rasa bersalah. Sedangkan temanku terpinga-pinga.

“Assalamualaikum makcik, saya ni, saya rasa macam tertinggal baju kat bawah katil makcik, boleh makcik tolong tengokkan, ada ke tak kat situ,” aku bertanya dengan nada cemas.
“Tadi Zu cakap semua cukup, kejap makcik suruh anak makcik tengokkan,” katanya.
“Mmm Mak cik, ala,,,,” kata-kataku terhenti, bila dengar makcik sudah memanggil anaknya.
Aku hanya menadah telinga mendengar perbualannya dengan anaknya.
“Zu, ada ni tersorok sampai ke tengah, patutlah tak perasan.,” sapa ibunya memecah amatanku.
“Zu baru teringat yang baju-baju yang dah pakai, Zu letak belakang beg, tak masukkan dalam beg lagi sebab tak nak bercampur dengan baju bersih. Bila dah ambil baju bersih, Zu pun terus tolak beg pakaian ke bawah katil, erm,, macam mana ya makcik, nak datang hari ini dah tak sempat”, aku mula mengeluh.
“macam nil ah, nanti Hari Ahad depan Zu dating rumah makcik, ambil baju kamu tu, boleh?”, lagipun esok Zu kena masuk kelas.
“Kalau macam tu ok lah, Zu pergi sana Ahad depan ya, makcik,” aku kembali ceria.
“Oklah kalau macam tu, Zu bercakap dengan Along ya, dan satu lagi terima kasih dengan pemberian dari Zu dan kawan kain pasang ni, cantik, makcik memang suka warna hijau ni, pandai Zu pilih,” ibunya berkata dengan lancar tanpa memberi ruang untuk aku mencelah.
“Oklah, Assalamualaikum wbt,”.
“Waalaikumussalam wbt,” jawabku.
Telefon bertukar tangan.
“Ha, kenapa ada lagi barang yang tertinggal? Tadi bukan main megah cakap dah cukup semua,” dia mula perli aku.

“Ish, membebel pula, saya bukan sengaja, mana tahu semua tu nak jadi. Jangan nak cakap banyak. Dan lagi satu, baju tu jangan bagi mak awak basuh ke apa, simpan dalam plastik nanti Ahad depan saya datang balik. Ingat tu,” lagi sekali dengan tanpa bersalah memberikan arahan. Sebenarnya aku nak menutup perasaan malu padanya.

“Oklah kalau macam tu, nanti saya simpankan, nasib baik tak ada baju dan seluar kecil ye, kalau tak Ahad nanti mesti saya belikan awak yang baru,” dia berkata sepertinya kecewa. Aku luku juga mamat seorang ni. Gerutuku dalam hati.

“Dahla, saya nak balik dah ni, ingat, bila saya pergi sana nanti, saya nak tengok baju yang saya lipat tu sama seperti dulu, tolong ye,” aku mula memujuknya bersuara sayu.
“Ya, saya terus masukkan dalam plastik nanti, jaga diri. Sampai nanti, jangan lupa SMS, risau juga kat manja saya ni”,.
“Dah dah, jangan nak mengada. Assalamualaikum wbt,”. Klik!

No comments:

Post a Comment